جراحی آندوسكوپی بینی

بسیاری از بیماری های بینی مانند بیماری های مخاطی كه در سی تی اسكن یا ام آر آی بخوبی مشهود نمی شوند را می توان با آندوسكوپ به راحتی تشخیص داد . یكی از ویژگی های آندوسكوپی بینی در مقایسه با روش های تصویر برداری رادیولوژی عدم نیاز به پرتو های مضر است .جراحی آندوسكوپی بینی نیز به منظور درمان سینوس انجام می شود .

جراحی آندوسكوپی بینی در اتاق عمل و تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود . علل عود سینوزیت ، انسداد دهانه ی سینوس ها ، اختلال در تخلیه ی ترشحات و تهویه ی سینوس است .این انسداد بر اثر تورم مخاط ناشی از عفونت ، حساسیت ، انحراف تیغه ی میانی بینی و یا تنگی مجرای خروجی سینوس ایجاد می شود و گاهی نیز با پولیپ همراه می شود .

در جراحی آندوسكوپی بینی و سینوس ، تنها نواحی ای از بینی و سینوس كه دچار عارضه می باشند ، جراحی می شوند و فقط دهانه ی سینوس گشاد تر می شود لذا آسیبی به نسج سالم بینی كه باعث ایجاد اختلال در حركت مخاط می شود ، نمی گردد .

جراحی آندوسكوپی بینی

استفاده از جراحی آندوسكوپی بینی در مواردی غیر از سینوزیت :

• درمان تومور های خوش خیم و بدخیم سینوس
  • درمان تومور های قاعده ی جمجمه
  • ترمیم نشت مایع مغزی نخاعی

علل سینوزیت :

سینوزیت در هر فردی ممكن است كه اتفاق بیفتد اما عللی وجود دارد كه سینوزیت را در برخی افراد مستعد تر می كند كه شامل موارد زیر می باشد :

• انحراف تیغه ی بینی
  • آلرژی
  • پولیپ بینی
  • تنگی مجاری سینوس ها و دیگر مشكلات ساختاری سینوس ها
  • نقص سیستم های ایمنی بدن